Pārlekt uz galveno saturu
“10 gadsimti vienā projektā” – viduslaiku pasaule caur valodu, vēsturi un digitālo radošumu 

“10 gadsimti vienā projektā” – viduslaiku pasaule caur valodu, vēsturi un digitālo radošumu 

23.10.2025. 11:00
Jaunatne

eTwinning projekts “10 gadsimti vienā projektā” tika īstenots par viduslaiku periodu, jo skolēniem šī tēma likās visaizraujošākā. Viņi vēlējās izzināt, kā cilvēki dzīvoja pirms vairākiem gadsimtiem, un salīdzināt viduslaiku kultūras dažādās Eiropas valstīs, kuras jau bija augsti attīstītas, piemēram, Portugāle, un kuras vēl tikai sāka savu ceļu, piemēram, Latvija. Projekts palīdzēja risināt mūsdienu skolēnu vajadzību mācīties interaktīvi, izmantojot digitālos rīkus un starptautisko sadarbību. Projekta mērķis bija veicināt starppriekšmetu saikni starp angļu valodu un vēsturi, padziļinot skolēnu zināšanas par viduslaiku periodu un attīstot digitālās, valodas un sadarbības prasmes. 

 

Projektā piedalījās Latvija, Ungārija un Portugāle. Sadarbības partneri ir jau iepriekš kopīgi īstenoto “Erasmus+” projektu partnerskolas. Projekts tika īstenots pusgada garumā, izmantojot gan tiešsaistes, gan klātienes metodes: eTwinning platformu, videokonferences, Google rīkus, kā arī digitālos video un skaņas ierakstus. Skolēni bija galvenie projekta virzītāji – viņi veidoja raidierakstus par viduslaiku leģendām, salīdzināja receptes, filmēja Chroma Key video, kuros paši iejutās viduslaiku sabiedrības lomās, un veidoja plakātus par savām pilsētām (Daugavpili, Budapeštu un Lisabonu) viduslaikos. Viņu radošums un interese nodrošināja projekta panākumus. 

 

Projekta galvenais rezultāts ir e-žurnāls, kurā apkopoti visi kopīgi izveidotie materiāli – leģendu raidieraksti, video par viduslaiku sabiedrības slāņiem, viduslaiku ēdienu video receptes, viduslaiku inovācijas un partnervalstu viduslaiku plakāti.

 

Skolēni uzlaboja: 

  • angļu valodas prasmes, apgūstot jaunu vēsturisko leksiku; 
  • padziļināja zināšanas par viduslaiku sabiedrības slāņiem; 
  • attīstīja digitālās iemaņas, filmējot video receptes; 
  • sadarbības kompetences, sadarbojoties starptautiskajās un nacionālajās grupās; 
  • prezentēšanas prasmes, veidojot prezentācijas par viduslaiku kultūrvēsturisko mantojumu; 
  • rakstīšanas prasmes, rakstot vēstules ar spalvu un tinti viduslaiku stilā. 

Kāda skolniece teica: 

“Bija sajūta, ka mēs patiešām dzīvojam viduslaikos.” 

Skolotāji ieguva pieredzi starppriekšmetu integrācijā un starptautiskajā projektvadībā, savukārt skolai projekts palīdzēja veicināt veiksmīgāku starppriekšmetu saiknes ieviešanu. 

 

Lielākais pārsteigums bija skolēnu radošuma un entuziasma līmenis, īpaši veidojot video ar Chroma Key tehnoloģiju, kad mazāk aktīvi skolēni labprāt uzņēmās līdzatbildību par šo uzdevumu. Prieku sagādāja tas, ka projekts tika īstenots jēgpilni un kvalitatīvi ar ievērojamu pievienoto vērtību gan skolotājiem, gan skolēniem, kaut gan projekta īstenošanas laikā sastapāmies ar dažiem izaicinājumiem. Piemēram, Portugāles skolotājas maiņa, pasta pakalpojumu nepilnības. Taču ar pacietību un izpratni tie tika pārvarēti. Projekta mirklis, kuru visi labprāt atkārtotu, bija kopīgā noslēguma tikšanās tiešsaistē, kuras laikā skolēni rādīja un minēja viduslaiku priekšmetus. 

 

Projekts ir īpašs ar to, ka apvieno vēsturi, valodu un digitālās prasmes, ļaujot skolēniem mācīties sarežģītu tēmu caur radošumu un sadarbību. Tas var iedvesmot citus skolotājus izmēģināt starppriekšmetu saikni eTwinning projektus, kas padara mācīšanos aizraujošu un nozīmīgu. Pedagogiem, kas vēlas sākt savu projektu, iesakām – nebaidieties eksperimentēt, ticiet saviem spēkiem, kaut gan dažreiz liekas, ka nekas jēdzīgs nesanāks, izmantojiet digitālos rīkus darba efektivitātes palielināšanai un uzticieties skolēnu idejām – tās bieži vien ir visvērtīgākās. 

 

Raksta autore: Anna Beļska, J.Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzijas angļu valodas skolotāja