Pārlekt uz galveno saturu
Fonā stilizēti koki, prezentācija, prezentētājs, cilvēki

Ceļā uz ilgtspēju: profesionālās tālākizglītības centra EVA-93 pieredze Erasmus+ projektā WE

26.06.2025.
Izglītība un mācības
Zaļā pārveide

2022. gada vasarā profesionālās tālākizglītības centrs EVA-93 uzsāka dalību Erasmus+ sadarbības partnerības projektā “Praktiskā izglītība vides apziņas veicināšanai” (WE - Real-World Education to foster environmental awareness). Šis projekts apvienoja septiņus partnerus no sešām valstīm – Latvijas, Grieķijas, Spānijas, Itālijas, Kipras un Dānijas –, lai kopīgi radītu digitālus un interaktīvus mācību rīkus pieaugušajiem, īpaši tiem, kas nav nodarbināti, nemācās un neapgūst profesiju (NEET).

 

Projekta mērķis bija veicināt vides apziņu, ilgtspējīgu domāšanu un zaļās prasmes, izmantojot mūsdienīgas tehnoloģijas un pieaugušo izglītības pieejas.

 

Mēs šo projektu dēvējām vienkārši par WE – gan kā saīsinājumu, gan kā simbolu “mēs”, jo ceļš uz ilgtspēju ir kopīgs.

Projekta gaitā partneri:

  • Izstrādāja aprakstošu kartējuma ziņojumu par vides izglītību un ilgtspējīgas attīstības izglītību pieaugušo izglītības jomā. Tajā apkopotas pieaugušo izglītības iespējas un labās prakses piemēri no katras partnervalsts, sniedzot vērtīgu ieskatu gan par esošo situāciju, gan attīstības iespējām.
  • Radīja mācību programmu un 10 moduļu apmācību saturu, kas veltīts ilgtspējīgas attīstības un vides izglītības tēmām iekļaušanai gan formālajā, gan neformālajā izglītībā.
  • Izveidoja digitālo mācību platformu ar interaktīviem elementiem, kurā izmantota mikromācīšanās pieeja. Šī metodoloģija ļauj pielāgot mācību saturu dažādām mērķa grupām, veicinot individuālu tempu un personalizētu apguvi. Platforma ir pieejama visās projekta partnervalstu valodās. Tajā iekļauto mācību moduļi ir izstrādāti atbilstoši ESCO ietvaram, un apguves rezultātā ir iespējams iegūt mikroapliecinājumus — digitālās nozīmītes, kas ļauj atzīt un validēt mācību rezultātus arī ārpus projekta konteksta. Turklāt platforma ir saņēmusi digitālo nozīmīšu izsniedzēja Badgr apstiprinājumu, nodrošinot tehnisku integrāciju ar Badgr sistēmu. Tas nozīmē, ka mācību dalībniekiem ir iespēja eksportēt mikroapliecinājumus un izmantot tos savu profesionālo prasmju atzīšanai.
  • Izstrādāja mobilās lietotnes prototipu, kas mudina lietotājus ikdienā izvēlēties videi draudzīgākus risinājumus. Lietotne piedāvā ikdienā praktizēt ilgtspējīgus ieradumus, izmantojot izaicinājumu, punktu un apbalvojumu sistēmu, tādējādi padarot ilgtspēju par daļu no dzīvesveida.

Projekta laikā notika praktiskas darbnīcas, diskusijas, konferences un Zemes dienas pasākumi, kuros piedalījās vairāk nekā 200 dalībnieku visās partnervalstīs. Dalībnieki ne tikai apguva zināšanas, bet arī aktīvi iesaistījās dažādās aktivitātēs – mēbeļu atjaunošanā, veselīga ēdiena gatavošanā, talkās un citos ilgtspējīgos darbos.

 

EVA-93 kā projekta koordinators nodrošināja kvalitātes uzraudzību un vienlaikus ieguva vērtīgu pieredzi. Īpaši noderīga izrādījās strukturēta pieeja darba plānošanai, kurā izmantoja pārskatāmus kontrolsarakstus un pielāgojamu metodoloģiju.

 

Veiksmīgas starptautiskas sadarbības pamatā ir savstarpēja cieņa un precīza darba plānošana, kas nodrošināja termiņu izpildi un elastību.

WE projekts iedvesmoja reālas pārmaiņas. EVA-93 sāka pielāgot mācību saturu e-vidē un vēl vairāk integrēja ilgtspējas tēmas ikdienas darbībā. Grieķijas partneri iekļāva projekta saturu valsts pieaugušo izglītības programmās, bet Kiprā uz tā pamata radīja jaunu interaktīvu mācību saturu.

 

Arī mērķa grupa augsti novērtēja projektā radītos rīkus – praktiski, tūlītēji noderīgi risinājumi veicināja motivāciju un pārliecību par iespējām mainīt savus paradumus.

 

Praktiskas aktivitātes un tūlītēji redzami rezultāti izrādījās izšķiroši, lai iesaistītu NEET mērķa grupu.

Katrs no septiņiem projekta partneriem deva savu artavu: idejas, risinājumus, pieejas un instrumentus. Un katrs kaut ko paņēma sev līdzi – jaunu skatījumu, iedvesmu, drosmi mainīties.

 

WE projekts iedvesmoja dalīborganizācijas spert konkrētus soļus ilgtspējības un digitālo inovāciju ieviešanā, stiprinot gan saturisko, gan strukturālo kapacitāti.

Projekts kļuva par atspēriena punktu, kas palīdzēja partneriem ne vien uzrunāt sabiedrību par ilgtspējību, bet arī pielāgot organizāciju darbu atbilstoši šīm vērtībām. Sadarbība šajā projektā nebija mehāniska pienākumu sadale, bet gan aktīvs līdzradīšanas process, kur katrs partneris jutās dzirdēts un novērtēts.

 

Tas arī apliecināja Erasmus+ sadarbības spēku kā platformu mērķtiecīgai līdzradīšanai un pārmaiņu veicināšanai.

Partneri un projekta īstenotāji

 

Projektu koordinēja profesionālās tālākizglītības centrs EVA-93 (Latvija), kam ir vairāk nekā 20 gadu pieredze pieaugušo izglītībā. Kopumā projektā piedalījās septiņi partneri no sešām valstīm:

  • Latvija – EVA-93 – projekta koordinators, ar ilggadēju pieredzi profesionālajā pilnveidē un e-mācību izstrādē;
  • Grieķija:
    • Institute of Entrepreneurship Development (iED) – Eiropas uzņēmējdarbības izcilības centrs un digitālo inovāciju centrs;
    • PROGRESSUS Research & Counselling – pētniecības un karjeras konsultāciju organizācija ar pieredzi mūžizglītības un sociālās iekļaušanas jomās;
  • Spānija – Gestión Estratégica e Innovación (GEINNOVA) – e-apmācību, līderības un ilgtspējas eksperti;
  • Itālija – IPPOCRATE AS S.r.l. – uzņēmums ar kompetenci vides tehnoloģijās un digitālajos risinājumos;
  • Kipra – Strategic Omnia Research and Technology Development LTD – ilgtspējīgu inovāciju, aprites ekonomikas un viedo pilsētu risinājumu izstrādātāji;
  • Dānija – VUC Storstrøm – reģionāls pieaugušo izglītības centrs ar modernām digitālās mācīšanās metodēm.

Projekts Nr. 2022-1-LV01-KA220-ADU-000087786 “WE – Real-World Education to foster environmental awareness” tika īstenots ar Eiropas Savienības Erasmus+ programmas atbalstu.

 

 

Foto: profesionālās tālākizglītības centrs EVA-93